Dopravná politika
Cieľ: Reálna dopravná politika štátu s určením konkrétnych, vykonateľných krokov a stanovením KPI (kľúčových ukazovateľov výkonnosti) pre zodpovedných manažérov
Cesta k cieľu
01
Reforma dopravnej politiky štátu
- Zriadenie pracovnej skupiny, ktorá dopravnú politiku zadefinuje a vypracuje
- Vytvorenie zákona o dopravnej politike štátu, v rámci ktorého bude legislatívna úprava obsahovať nasledovné oblasti:
- financovanie infraštruktúry – pri investíciách preferovať presun financií z ciest na železnice,
- zásady dopravnej obslužnosti v preprave osôb,
- zásady dopravnej obslužnosti v preprave tovaru.
02
Zvýšenie atraktivity železničnej nákladnej dopravy
Resp. zníženie atraktivity cestnej nákladnej dopravy formou dotácií alebo úpravou cestného mýta. Koordinovanými aktivitami s ostatnými krajinami EÚ zvýšiť atraktivitu medzinárodnej kombinovanej dopravy (prechod kamiónov na vlaky).
03
Modernizácia TEN-T koridorov
Realizovať ju s povinnosťou dodržania požadovaných parametrov z pohľadu nákladnej dopravy.
04
Akčný plán VRT a koordinácia na celoeurópskej úrovni
05
Podpora digitalizácie a automatizácie na železniciach
Systémy ETCS, diaľkovo obsluhované trate, digitálne automatické spriahadlo.
06
Ďalšia podpora železničnej nákladnej dopravy
Formou zrušenia platieb za tarifu za prevádzkovanie systému (TPS) a liberalizáciou trhu s elektrinou; stabilizáciou poplatku za železničnú dopravnú cestu a nastavením jeho konkurencie schopnej výšky; budovaním a revitalizáciou vlečiek (logistických napojení podnikov na železničnú sieť); vybudovaním kontrolných bodov (tzv. Check points) slúžiacich na monitorovanie stavu železničných vozidiel na sieti ŽSR.
ČO SA ZATIAĽ PODARILO:
- pracovná skupina, ktorá by mala definovať a vypracovať dopravnú politiku štátu, vznikla v druhej polovici roka 2022, ale jej činnosť je sporadická,
- zásady dopravnej obslužnosti v preprave osôb boli vytvorené – prvým hmatateľným krokom bol reformný grafikon vlakovej dopravy (cestovný poriadok) 2022/2023, ktorý po vychytaní múch v ďalších rokoch prinesie lepšiu ponuku vlakov a nadväznosť spojov,
- v podpore železničnej nákladnej dopravy nič nové, ale rysuje sa nádejná možnosť liberalizácie trhu s elektrinou a v stabilizácii poplatku za železničnú dopravnú cestu (podrobnejšie v dlaždiciach Železničné mýto a Elektrická trakcia).