Skip links
0123 567 8901

Visit our office

info@liquid-themes.com

Information Center

Reakcia AROS na rozhovor so šéfom železníc Alexandrom Sakom pre e.dennikn.sk z 24.4.2025

Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) víta a podporuje snahy ministra dopravy SR aj súčasného vedenia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) o zásadnú zmenu fungovania tejto strategickej štátnej inštitúcie. 

Vnímame ako mimoriadne dôležité, že ministerstvo dopravy pristúpilo k otvorenému pomenovaniu problémov, ktoré dlhodobo zaťažujú efektívnosť, kvalitu a budúcu udržateľnosť železničnej infraštruktúry na Slovensku.

Je zjavné, že pokusy o zásadné reformy/zmeny narážajú na odpor, ktorý vychádza najmä zo snahy zachovať súčasný stav – stav, ktorý je však dlhodobo neudržateľný a Slovensku v oblasti železničnej dopravy dlhodobo škodí. AROS vníma odpor k zmenám ako neudržateľný a v konečnom dôsledku ako škodlivý pre všetkých, ktorí železnice využívajú – od nákladných dopravcov, cez osobnú dopravu až po cestujúcu verejnosť.

Dlhodobo upozorňujeme na to, že bez systematického riadenia, skutočného zefektívnenia administratívy, znižovania neproduktívnych nákladov a modernizácie procesov nebude možné, aby slovenská železničná infraštruktúra plnila svoju úlohu kvalitne, bezpečne a konkurencieschopne. Súčasná situácia, keď ŽSR čelí personálnej, technickej aj finančnej stagnácii, si vyžaduje okamžité, odborné a odvážne riešenia.

AROS preto jednoznačne podporuje snahy o zásadné zmeny vo vnútri ŽSR. Odmietame snahy o udržiavanie status quo, ktoré by viedlo k ďalšiemu prehlbovaniu problémov a vážnemu ohrozeniu budúcnosti železníc na Slovensku.

Zároveň zdôrazňujeme, že reformné kroky musia byť realizované systematicky, transparentne, so zapojením odborníkov a s dôrazom na stabilizáciu kľúčových profesií a rozvoj infraštruktúry. Je nevyhnutné, aby sa Slovenská republika vydala cestou modernej, efektívnej a k zákazníkovi orientovanej železničnej dopravy, ktorá bude schopná reagovať na výzvy 21. storočia.

AROS je pripravený byť aktívnym a konštruktívnym partnerom v tomto nevyhnutnom transformačnom procese a podporovať akékoľvek kroky, ktoré smerujú k zdravému rozvoju železničného sektora na Slovensku. Jedným k týchto krokov by mal byť aj Zákon o národnej dopravnej infraštruktúre, ktorý AROS v spolupráci s APZD a odborníkmi dopravného sektora pripravuje a ktorý bude koncepčným, dlhodobým a predvídateľným nástrojom na rozvoj infraštruktúry.

+