Skip links
0123 567 8901

Visit our office

info@liquid-themes.com

Information Center

AROS: Slovensko sa naďalej „bráni“ tranzitu obilia z Ukrajiny

Bratislava, 16.10.2023

Dočasná vláda pred časom predstavila balík takmer stovky opatrení, ktoré by mali prispieť  ku konsolidácii našej ekonomiky, aj formou zvýšenia príjmov do štátneho rozpočtu. Asociácia železničných dopravcov Slovenska  (AROS) navrhuje už niekoľko mesiacov riešenie, ktoré môže priniesť do štátnej kasy viac ako 2 milióny eur ročne.  Zatiaľ bezvýsledne. Pritom jednoduchými a lacnými  opatreniami by sa zároveň vyriešil aj ďalší akútny problém – zvýšenie kapacity tranzitu obilia z Ukrajiny. 

„Sme naozaj veľmi radi, že vláda sa v spolupráci s Európskou komisiou snaží hľadať riešenia v hodnote desiatok miliónov eur na zvýšenie kapacity tranzitu obilia z Ukrajiny do morských prístavov,“ hovorí Ján Biznár, prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska. „Nechápeme iba jediné, prečo vláda neprijme jednoduché, lacné riešenie, ktoré by kapacitu tranzitu zvýšilo trojnásobne okamžite.“

Problém, ktorý je podľa Asociácie železničných dopravcov potrebné riešiť, smeruje k zvýšeniu priepustnosti našej hranice s Ukrajinou. Trať z Ukrajiny je momentálne väčšinu času blokovaná kvôli tomu, ako sa na nej robí colná a pohraničná kontrola. 

„Osobné vlaky sú kontrolované priamo na hraničnom priechode, čím je hranica blokovaná,“ hovorí Patrik Benka, výkonný riaditeľ AROS. „Ak by sa kontrola, podobne ako napríklad v Maďarsku, robila v pohraničnej stanici, trať by nebola zablokovaná a nákladné vlaky by mohli prechádzať.“ Problémom je aj to, že na trati sú dve koľaje – širokorozchodná a normálne rozchodná. Kvôli nízkej kapacite zamestnancov nie je možné vykonávať súčasne kontrolu vlakov na oboch tratiach, čím sa trate navzájom blokujú.

Riešenie je pritom podľa AROSu jednoduché a stálo by málo peňazí. „Presunom kontrol do železničnej stanice Čierna nad Tisou a zdvojnásobnením počtu personálu colnej a pohraničnej kontroly by došlo k trojnásobnému zvýšeniu kapacity železníc,“ upresňuje Patrik Benka.

Tieto opatrenia by okrem zvýšenia priepustnosti hranice priniesli ďalšie obrovské benefity. „Došlo by z zvýšeniu zamestnanosti a samozrejme k zvýšeniu  príjmov štátneho rozpočtu. Vyššie výkony železničnej dopravy by štátu vo forme navýšenia daní a železničného mýta  priniesli sumu viac ako 2 milióny eur ročne,“ hovorí Ján Biznár. „Je preto pre nás  nepochopiteľné, že vláda v tejto veci nekoná.“ 

Asociácia železničných dopravcov Slovenska preto vyzýva vládu Ľudovíta Ódora a povereného ministra dopravy Pavla Lančariča, aby sa touto témou zaoberali na najbližšom rokovaní vlády a aby pripravili opatrenia, ktoré by bolo možné po vytvorení novej vlády operatívne prijať. 

„Zvýšením tranzitu ukrajinského obilia máme obrovskú šancu zvýšiť výkony železničnej dopravy, s čím na Slovensku už roky zápasíme. Prosím nepremrhajte našou nečinnosťou túto jedinečnú príležitosť,“ dodáva Ján Biznár. 

Súvisiace články

https://www.trend.sk/spravy/zeleznicni-dopravcovia-vyzyvaju-vladu-aby-zvysila-priepustnost-hranice-ukrajinou

https://www.teraz.sk/ekonomika/dopravcovia-vyzyvaju-vladu-zvysit/747852-clanok.html

https://hn24.hnonline.sk/hn24/96110059-zelezniciari-vyzyvaju-vladu-aby-zvysila-priepustnost-na-hranici-s-ukrajinou

+